ADAPTÁCIA DETÍ NA PROSTREDIE MATERSKEJ ŠKOLY

 

Začína sa nový školský rok a MŠ je opäť plná detí. Medzi deťmi, pre ktoré je už prostredie MŠ dávno známe, sú aj naši najmenší „nováčikovia“. A my sme tu preto, aby sme im pomohli zvládnuť nástup do MŠ čo najlepšie. Adaptačné obdobie, ktorým nové dieťa v MŠ prechádza, má u každého iný priebeh. Niektoré deti túto zmenu znášajú ľahšie a šikovnejšie si privyknú na nové prostredie a osoby. Iným prináša tento nový začiatok veľké problémy - sú plačlivé, odmietajú komunikovať s deťmi a dospelými.

             To všetko preto, že dieťa je odrazu v novom prostredí a musí sa s tým vyrovnať. Rozdiel pri zvládaní tejto novej situácie je aj u dieťaťa, ktoré bolo až doposiaľ celý čas so svojou mamou, v porovnaní s dieťaťom, ktoré bez problémov ostávalo aj s babičkou, či inými dospelými. Stáva sa, že aj dieťa, ktoré má doma mladšieho súrodenca sa ťažšie adaptuje. Jednoducho mu závidí, že bude mať celé dopoludnie mamu len pre seba a ono musí byť v MŠ.

              Dieťa, ktoré nastupuje do MŠ si so sebou neprináša len nové papučky, pyžamko, uteráčik, či obľúbenú hračku, ale aj svoju jedinečnú psychickú výbavu, temperament, ktorý určuje, ako bude reagovať v novom prostredí. Aj dieťaťu, ktoré do jeho tretích narodenín chýba ešte niekoľko mesiacov, môže byť už primerane vyspelé a bez veľkého plaču znáša odlúčenie od blízkej osoby veľmi dobre.

        Pre prijatie mladšieho dieťaťa do MŠ je však nutné, aby prichádzalo do kolektívu so základnými zručnosťami v oblasti sebaobsluhy a hygieny, t. j.- dokázalo    sa najesť, napiť, umyť si ruky, aspoň čiastočne sa obliecť a bolo schopné používať toaletu. MŠ je potom pre najmenšie dieťa tým prostredím, kde nejde len o postráženie v bezpečnom prostredí, ale aj o rozvoj jeho poznávacích, motorických verbálnych schopností, rozvíjanie jeho sociálnej zdatnosti, pestovanie pracovných zručností a pod.

             Samozrejme, veľmi dôležitým spojencom v celom tomto procese je rodič. Na začiatku pri adaptácii dieťaťa na MŠ je rodič významným spolutvorcom. Občas sa stáva aj to, že práve rodič je článkom adaptačných problémov dieťaťa, keď nechce svoje dieťa „pustiť do sveta“. Vtedy puto medzi rodičmi a deťmi nie je elastické, ale zväzuje ich vzájomná závislosť. Pritom je zrejmé, že nejde o vedomú záležitosť a rodičom sa to nedá vyčítať. Iste však adaptáciu uľahčí to, keď rodič spolupracuje s pedagógom- učiteľkami dieťaťa v triede, všíma si pravidelne aktualizované informácie v šatni (či na internetovej stránke školy). Z tohto je zrejmé, že úspešné zvládnutie adaptácie je veľká úloha nie len pre dieťa, ale aj pre rodiča.

         Zo skúseností vieme, akým dobrým pocitom sú naplnení rodičia, keď ich dieťa už pri opätovnom príchode do MŠ neplače. Pre učiteľky je to však len začiatok úspechov, pretože počas ďalších dní a mesiacov sa okrem dodania pocitu bezpečia, usilujú zapojiť dieťa do spoločných činností, rozvíjať samostatnosť, zručnosti, či rečové návyky u dieťaťa. Každý vydarený moment úspechu dieťaťa bude potom  určite ocenený pochvalou dospelého a tá bude iste zopakovaná aj pri odchode dieťaťa domov aby ju počuli aj jeho rodičia a tak si boli istí, že ich dieťa napreduje a v MŠ je šťastné.

                Častou domnienkou rodičov je, že ich dieťa sa už „musí“ vedieť hrať s druhými, mať kamaráta. Ak to tak nie je, obávajú sa, že ich dieťa je smutné, samotárske. Lenže spoločná hra v tomto veku nefunguje prevažne bez spolupráce s dospelým, alebo starším dieťaťom, ktoré je riadiacou osobou hry (podobne, ako to funguje v rodine-dieťa- rodič- súrodenec). Trojročné dieťa je vo vývojovom období, kedy sa režimu a pravidlám ešte len učí. Jeho hra je individuálna, deti sa hrajú vedľa seba, ale ich činnosť ešte nemá charakter spolupráce. Tá vzniká až po treťom roku a MŠ je ideálnym prostredím k jej rozvoju.

           Aby všetky spomínané adaptačné a neskôr aj výchovno-vzdelávacie procesy u dieťaťa napredovali, je dôležitá pravidelná dochádzka vrátane pobytu na odpoludňajšom spánku. S nástupom do MŠ začne byť aj dieťa doposiaľ zdravé častejšie choré a imunita je viac oslabená. Intervaly medzi chorobami a tým aj prerušenie dochádzky do MŠ sú často opakujúce sa a preto môže byť adaptácia zdĺhavejšia, alebo po chorobe sa začína adaptácia nanovo. Rodič má za úlohu priniesť dieťa do kolektívu skutočne doliečené a je dobré ak ho podporuje v tom, že situáciu odlúčenia zvládne, chváli ho, pripravuje ho na pekné zážitky, ktoré ho po nástupe po chorobe v MŠ čakajú.

        Rodičov môžeme ubezpečiť, že tých príjemných zážitkov si ich najmenšie deti užijú podstatne viac, ako tých menej príjemných - uplakaných, súvisiacich s prvým odlúčením od rodičov.

 

NA ZÁVER EŠTE PÁR DOBRÝCH RÁD:

  •   Mamka a ocko, voďte ma do materskej školy pravidelne a včas.
  •   Nedávajte ma do MŠ chorého, aby som nenakazil kamarátov. Ak budem chorý, alebo inak neprítomný, včas    ma odhláste.
  •   Dávajte ma do MŠ pravidelne, lebo sa teším na všetko nové, čo prežijem s kamarátmi.
  •   Včas uhrádzajte poplatky za stravu a školné.
  •   Voďte ma do MŠ do 8.00 hod, vyzdvihnite ma po 15.00 hod.
  •   Všímajte si moje obrázky na výstavke, je to pre mňa dôležité. 
  •  Čítajte oznamy, sú dôležité.
  •  Ak mi dáte hračku do škôlky, nehnevajte sa, že ju pokazím alebo stratím
  •  Ak sa  zašpiním, nezabúdajte, že aj vy ste boli malými deťmi. 

 POVINNOSTI ZÁKONNÝCH ZÁSTUPCOV

 1.oboznámiť sa so Školským poriadkom a rešpektovať ho
   
 2.prichádzať dieťa do MŠ spravidla do 8:00 hod.

 

 3.zákonný zástupca je povinný všetky veci súvisiace s poskytovaním predprimárneho vzdelávania jeho dieťaťu riešiť interne, v materskej škole s učiteľkami, ktoré pracujú v triede, v ktorej je zaradené jeho dieťa a podľa potreby s riaditeľkou

 4.zákonný zástupca je povinný zdržať sa znevažujúcich vyjadrení, statusov a komentárov na sociálnych sieťach týkajúcich sa pedagogickej činnosti materskej školy a riadenia materskej školy

 5. neskoršie príchody hlásiť telefonicky

 6.dieťa vyzdvihnúť včas do ukončenia prevádzky 16:00 hod.

 7.včas odhlásiť svoje dieťa zo stravy v prípade choroby

 8.dieťa odovzdať učiteľke osobne

 9. z hygienických dôvodov používať návleky na obuv, nevstupovať do tiredy a umývarky bez návlekov

10. informovať  školu o zmene zdravotnej spôsobilosti svojho dieťaťa, jeho zdravotných problémoch, alebo iných závažných   skutočnostiach, ktoré by mohli mať vplyv na výchovno-vzdelávací proces

11. viesť dieťa k slušnému správaniu

12. priniesť náhradné oblečenie do skrinky

13. uhrádzať pravidelne poplatky zo zákona o výchove a vzdelávaní a určení VZN č.1/2022 obce Ďurkov

14. uhrádzať stravné do 18.dňa u vedúcej školskej jedálne formou príjmového dokladu alebo inou formou po dohode a školné do 18. dňa v kalendárnom mesiaci prostredníctvom príjmového dokladu u triednych učiteliek.

15. odovzdať písomné plnomocenstvo potrebné k preberaniu dieťaťa inou osobou

16. do MŠ nepatrí choré dieťa po ukončení choroby podpísať vyhlásenie o bezinfekčnosti, ak je choroba infekčná (angína, ...) treba priniesť potvrdenie od lekára o zdravotnom stave dieťaťa

17. učiteľka nepodáva lieky nedoliečeným deťom po vyzdvihnutí dieťaťa sa rodič nezdržiava v areáli MŠ, ani na školskom dvore


PODMIENKY PRIJÍMANIA DETÍ NA PREDPRIMÁRNE VZDELÁVANIE

 

Kontakt



MATERSKÁ ŠKOLA
ĎURKOV 273
044 19


055/6965 407
0911 507 753

VED.ŠKOL.JEDÁLNE:
0902 905 174